Employment quality index in hotels: an application for Nuevo Vallarta, Los Cabos and Cancún

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47557/LTBD5694

Keywords:

Cancún, Los Cabos, Nuevo Vallarta, hotels, employment quality index

Abstract

Taking the segmentation of the labor market as a frame of reference, this text shows a quantitative nature, using the method of summed ranges. The objective is to propose a methodology that allows evaluating the quality of employment, based on the perception of the workers of hotels located in Nuevo Vallarta, Cancún and Los Cabos, for which 714 questionnaires were raised under a stratified sample (95% confidence and 5% error), information that served as the basis for designing the Employment Quality Index in the Hotel Sector (ICESH in spanish), which identifies the impacts of tourism in five dimensions: law, organizational climate, substantive equality as well as capacity and experience in labor. The findings show that the city of Los Cabos presents the highest punctual value in quality of employment, but not in the other dimensions; the foregoing evidences the palpable labor segmentation in the selected tourist destinations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, J. C. y Montenegro, S. (2015). A Monte Carlo study to compare 8 normality tests for least-squares residuals following a first order autoregressive process. Estudios Gerenciales, 31(136), 253–265. https://doi.org/10.1016/j.estger. 2014.12.003

Anderson, M. J. (2006). Distance-based tests for homogeneity of multivariate dispersions. Biometrics, 62(1), 245–253. https://doi.org/10.1111/j.1541-0420. 2005.00440.x

Arredondo, R. (2020). Medición del trabajo decente en México [tesis de doctorado, Universidad Autónoma de Baja California y Universidad Castilla La Mancha]. Repositorio del Doctorado en Ciencias Económicas. https://bit.ly/3Sqot0T

Barrón, K., Gamboa, L. y Moreno, L. (2020). Diagnóstico de la calidad del empleo en hotelería: estudio de caso de Bahía de Banderas. En Castro y Rodríguez (Ed.) La mujer y el mercado de trabajo: retos y oportunidades (pp. 110-130). Ediciones de Laurel.

Benítez, J. y Robles, L. (1992). Segmentación del mercado de trabajo turístico. Estudios Turísticos, 115, 11-21. https://bit.ly/3Q46N9K

Cairnes, J. E. (2015). Some leading principles of political economy: newly expounded. Kessinger Publishing.

Cañada, E. (2017). Un turismo sostenido por la precariedad laboral. Papeles de Relaciones Ecosociales y Cambio Global, 140, 65-73. https://bit.ly/3SoNIk5

Cañada, E. y Moreno, D. (2018). Dimensiones de género en el trabajo turístico. Alba Sud.

Cañada, E. (2019). Trabajo turístico y precariedad. En E. Cañada e I. Murray (Eds.), Turistificación global. Perspectivas críticas en turismo (pp.267-287). Icaria Editorial.

Chiavenato, I. (2011). Administración de recursos humanos. El capital humano de las organizaciones. McGraw-Hill.

Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social (Coneval). (2021). Anexo estadístico de la medición de la pobreza en México. https://bit.ly/ 3bt8H4E

Cornelio, E. (2017). Igualdad sustantiva en el derecho del trabajo. En E. Arroyo y R. Montoya (Eds.), Trabajo y derechos humanos: Retos contemporáneos (pp. 57- 80). Universidad Juárez del Estado de Durango, Instituto de Investigaciones Jurídicas. https://bit.ly/3zZNd9b

Domínguez, K., Vargas, E., Zizumbo, L. y Velázquez, J. (2021). Tourism jobs and quality of work-life. A perception from the hotel industry workers. Cuadernos de Administración, 37(69). https://doi.org/10.25100/cdea.v37i69.10718

Escalera-Briceño, A., Palafox-Muñoz, A. y Ángeles-Villa, M. (2020). El turismo y su dinámica en la búsqueda de tierra y trabajo baratos: el caso de Los Cabos, Baja California Sur. ScriptaNova, Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, 24, 647. https://doi.org/10.1344/sn2020.24.28497

Ferguson, L. (2010). Turismo, igualdad de género y empoderamiento de las mujeres en Centroamérica. Papeles de Relaciones Ecosociales y Cambio Global, 111, 123-133. https://bit.ly/3BXYYyn

Fernández-Huerga, E. (2010). La teoría de la segmentación del mercado de trabajo: enfoques, situación actual y perspectivas de futuro. Investigación Económica, 69(273), 115-150. https://bit.ly/3BHH2rE

Finch, H. (2005). Comparison of the performance of nonparametric and parametric MANOVA test statistics when assumptions are violated. Methodology, 1(1), 27–38. https://doi.org/10.1027/1614-1881.1.1.27

García, A. (1992). La planificación de centros turísticos de México. Limusa.

Godino, A. (2017). La calidad del empleo externalizado: análisis de la fragmentación de las relaciones de empleo [tesis de doctorado, Universidad Autónoma de Barcelona]. Depósito digital de documentos de la UAB. https://bit.ly/3SCnr22

Gómez, L. A., Tello, M. P. y López, G. (2014, mayo 27-30). La capacitación y la motivación laboral como factor de importancia para el logro de objetivos organizacionales [ponencia]. En Global conference on business and finance proceedings (pp. 1564-1569). San José, Costa Rica. https://bit.ly/2M1ECtQ

González, P., Sehnbrunch, K., Apablaza, M., Pineda, R. y Arriagada, V. (2021). A Multidimensional approach to measuring quality of employment (QoE) Deprivation in six central american countries. Social Indicators Research, 158, 107–141 https://doi.org/10.1007/s11205-021-02648-0

González de la Rosa, M., García-Rodríguez, F., Mendoza, J. y Rodríguez, J. (2021). El problema de la medición de la calidad del empleo turístico en las Islas Canarias desde una perspectiva multidimensional, sostenible, integradora e inteligente [ponencia]. En Congreso Interuniversitario OIT sobre el futuro del trabajo (pp. 285-299). Ministerio del Trabajo y Economía Social. https://bit.ly/ 3P40cuL

González, F., Sánchez, S. y López-Guzmán, T. (2011). Satisfacción laboral como factor crítico para la calidad: el caso del sector hostelero de la provincia de Córdoba - España. Estudios y Perspectivas en Turismo, 20(5), 1047-1068. https://bit.ly/3BMtMlz

González-Rubí, F. y Palafox-Muñoz, A. (2017). El turismo como catalizador de la pobreza. Trabajo turístico y precariedad en Cozumel, México. Alba Sud. https://bit. ly/3w3fnxJ

Gordziejczuk, M. A. y Lucero, P. I. (2019). Turismo y calidad de vida: un estudio de autocorrelación espacial aplicado a la ciudad de Mar del Plata, provincia de Buenos Aires, Argentina. Cuadernos de Geografía, Revista Colombiana de Geografía, 28(1), 23-42. https://doi.org/10.15446/rcdg.v28n1.67275

Guidetti, G., Pedrini, G. y Zamparini, L. (2020). Assessing perceived job quality among seasonal tourism workers: the case of Rimini, Italy. Tourism Economics, 1-21 https://doi.org/10.1177/1354816620927524

H. Congreso de la Unión (2015). Ley Federal del Trabajo. https://bit.ly/3d7kKoQ

Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L. y Black, W. C. (1999). Análisis multivariante (5ª edición). Prentice Hall.

Hernández-Perlines, F., Ariza-Montes, A., Han, H. y Law, R. (2019). Innovative capacity, quality certification and performance in the hotel sector. International Journal of Hospitality Management, 82, 220-230. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2019.04.027

Huízar, M., Rosales, G. y Villanueva, R. (2016). Turismo y empleo de calidad ¿una relación posible? En S. Arnaiz y C. Ruiz (Eds.), Los retos del turismo. (pp. 167-183). Universidad de Guadalajara. https://bit.ly/3vGT1BE

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2020). Comunicado de prensa 166/20. Estadísticas a propósito del día del trabajo. Datos Nacionales. https://bit.ly/ 3P1G8ca

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2021). Banco de Información Económica. Cuenta Satélite del Turismo de México.

Isaza, L., Acevedo, E. y Hernández, F. (2015, agosto 5-8). Comparación de pruebas de normalidad [ponencia]. En XXI Simposio Internacional de Estadísticas 2015, 77 (pp. 8–11). Ereván, Armenia. https://bit.ly/3P01GG8

Juárez, S. (2012). Clima organizacional y satisfacción laboral. Práctica Clínico-Quirúrgica, 50(3), 307-314. https://bit.ly/3vEWfWC

Juárez, O. (2020). El trabajo decente en México: un análisis por regiones socioespaciales, 2019 [tesis de maestría en población y desarrollo, Flacso]. Repositorio Institucional Flacso México. https://bit.ly/3JCCzbt

Jiménez, A. (1993). Turismo. Estructura y desarrollo. McGraw-Hill. Kruskal, W. y Wallis, A. (1952). Use of ranks in one-criterion variance analysis. Journal of the American Statistical Association, 47(260), 583 - 621. https://doi.org/ 10.2307/2280779

Lemeshko, B. Y. y Lemeshko, S. B. (2008). Power and robustness of criteria used to verify the homogeneity of means. Measurement Techniques, 51(9), 950–959. https://doi.org/10.1007/s11018-008-9157-3

Levene, H. (1960). Robust tests for equality of variances. En I. Olkin et al. (Eds.), Contributions to probability and statistics. Essays in honor of Harold Hotelling (pp. 278-292). Stanford University Press.

Likert, R. (1968). El factor humano de la empresa. Devito.

Lilliefors, H. W. (1967). On the Kolmogorov-Smirnov Test for Normality with mean and variance. Journal of the American Statistical Association, 62(318), 399-402. https://doi.org/10.2307/2283970

Lin, M., Ling, Q., Liu, Y. y Hu, R. (2021). The effects of service climate and internal service quality on frontline hotel employees’ service-oriented behaviors. International Journal of Hospitality Management, 97, 102995. https://doi.org/ 10.1016/j.ijhm.2021.102995

Litwin, G. H. y Stringer, R. A. (1968). Motivation and organizational climate. Harvard Business School Press.

Méndez, M., Rodríguez, C., Osorio, M. y Salgado, M. (2013). La flexibilidad laboral en el sector turístico en México. Una interpretación teórica. Estudios y Perspectivas en Turismo, 22(4), 705-728. https://bit.ly/3BDPwzS

Méndez, M., Vargas, E. y Román, Y. (2021). Precariedad laboral en el sector hotelero. Caso de Estudio: Chapultepec-Polanco de la Ciudad de México. Compendium, 24, 1-14. https://bit.ly/3zXK0qx

Mendoza, M., Hernández, R. y Osorio, M. (2018). El Centro Integralmente Planeado (CIP) Litibú (Nayarit) y sus efectos en la comunidad de Higuera Blanca: paradojas, reacciones y negociaciones. Turismo y Sociedad, 22, 65-84. https://doi.org/ 10.18601/01207555.n22.04

Mill, J. S. (2008). Principles of political economy with chapters on socialism. Oxford University Press.

Olivarría, C. y Sánchez, (2017). Calidad de vida de los trabajadores en la hotelería en Mazatlán, México. Grupo Eumed.net. https://bit.ly/3BBJfom

Organización Mundial del Turismo (OMT). (2001). Código ético mundial para el turismo. https://bit.ly/3zXK5KR

Organización Internacional del Trabajo (OIT). (2017). Turismo y trabajo decente. Evaluación rápida del mercado turístico de Santa Marta, Colombia. https://bit.ly/ 3JCOxSA

Osorio, M. (2021). Panorama general sobre el desarrollo del turismo en México. Evolución y crisis. En M. Osorio y C. Gauna (Eds.), El desarrollo turístico en México. Revisión general y casos de estudio (pp. 67-104). Universidad de Guadalajara. https://bit.ly/3vEQsQu

Palafox-Muñoz, A., Zizumbo, L. y Arriaga, E. (2010). El turismo como eje de acumulación: el caso del sector hotelero en México. Multiciencias, 10(2), 193-201. http://hdl.handle.net/20.500.11799/39934

Patrón, R. M., Barroso, F. G. y Santos, R. A. (2017). Clima organizacional e innovación según la clasificación de los hoteles. Un estudio en el sureste de México. Hitos de Ciencias Económico Administrativas, 23, 1-23. https://doi.org/10.19136/hitos.a0n65.1817

Pedrosa, I., Juarros-Basterretxea, J., Robles-Fernández, A., Basteiro, J. y García-Cueto, E. (2015). Pruebas de bondad de ajuste en distribuciones simétricas ¿qué estadístico utilizar? Universitas Psychologica, 14(1), 245–254. https://doi.org/ 10.11144/Javeriana.upsy13-5.pbad

Pérez, A. y Camberos, M. (2017). Desigualdad, turismo y bienestar: análisis regional y por estados, según estrato rural y urbano. El Periplo Sustentable, 32, 0008. https://bit.ly/3oUEPkN

Ramos, J., Sehnbruch, K. y Weller, J. (2015). Calidad del empleo en América Latina. Teoría y datos empíricos. Revista Internacional del Trabajo, 134(2), 187–212. https://doi.org/10.1111/j.1564-9148.2015.00248.x

Sandoval, M. C. (2004). Concepto y dimensiones del clima organizacional. Hitos de Ciencias Económico Administrativas, 27, 78-82. https://doi.org/10.19136/hitos.a10n27.4402

Smith, A. (1937). The wealth of nations. Editorial Edwin Cannan.

Spector, P. E. (1992). Summated rating scale construction: an introduction. Sage. http://dx.doi.org/10.4135/9781412986038

Wilson, A., Zeithaml, V., Bitner, M. y Gremler, D. (2012). Service marketing (2a ed.). McGraw-Hill.

Wu, X., Wang, J. y Ling, Q. (2021). Managing internal service quality in hotels: determinants and implications. Tourism Management, 86, 104329. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2021.104329

Zimmerman, D. W. (1998). Invalidation of parametric and nonparametric statistical tests by concurrent violation of two assumptions. The Journal of Experimental Education, 67(1), 55–68. https://doi.org/10.1080/00220979809598344

Published

2022-03-31

How to Cite

Barrón Arreola, K. S., Trujillo Ubaldo, E., & Álvarez López, P. S. (2022). Employment quality index in hotels: an application for Nuevo Vallarta, Los Cabos and Cancún. Dimensiones turísticas, 6(10), 85-110. https://doi.org/10.47557/LTBD5694