Employment quality index in hotels: an application for Nuevo Vallarta, Los Cabos and Cancún
DOI:
https://doi.org/10.47557/LTBD5694Keywords:
Cancún, Los Cabos, Nuevo Vallarta, hotels, employment quality indexAbstract
Taking the segmentation of the labor market as a frame of reference, this text shows a quantitative nature, using the method of summed ranges. The objective is to propose a methodology that allows evaluating the quality of employment, based on the perception of the workers of hotels located in Nuevo Vallarta, Cancún and Los Cabos, for which 714 questionnaires were raised under a stratified sample (95% confidence and 5% error), information that served as the basis for designing the Employment Quality Index in the Hotel Sector (ICESH in spanish), which identifies the impacts of tourism in five dimensions: law, organizational climate, substantive equality as well as capacity and experience in labor. The findings show that the city of Los Cabos presents the highest punctual value in quality of employment, but not in the other dimensions; the foregoing evidences the palpable labor segmentation in the selected tourist destinations.
Downloads
References
Alonso, J. C. y Montenegro, S. (2015). A Monte Carlo study to compare 8 normality tests for least-squares residuals following a first order autoregressive process. Estudios Gerenciales, 31(136), 253–265. https://doi.org/10.1016/j.estger. 2014.12.003
Anderson, M. J. (2006). Distance-based tests for homogeneity of multivariate dispersions. Biometrics, 62(1), 245–253. https://doi.org/10.1111/j.1541-0420. 2005.00440.x
Arredondo, R. (2020). Medición del trabajo decente en México [tesis de doctorado, Universidad Autónoma de Baja California y Universidad Castilla La Mancha]. Repositorio del Doctorado en Ciencias Económicas. https://bit.ly/3Sqot0T
Barrón, K., Gamboa, L. y Moreno, L. (2020). Diagnóstico de la calidad del empleo en hotelería: estudio de caso de Bahía de Banderas. En Castro y Rodríguez (Ed.) La mujer y el mercado de trabajo: retos y oportunidades (pp. 110-130). Ediciones de Laurel.
Benítez, J. y Robles, L. (1992). Segmentación del mercado de trabajo turístico. Estudios Turísticos, 115, 11-21. https://bit.ly/3Q46N9K
Cairnes, J. E. (2015). Some leading principles of political economy: newly expounded. Kessinger Publishing.
Cañada, E. (2017). Un turismo sostenido por la precariedad laboral. Papeles de Relaciones Ecosociales y Cambio Global, 140, 65-73. https://bit.ly/3SoNIk5
Cañada, E. y Moreno, D. (2018). Dimensiones de género en el trabajo turístico. Alba Sud.
Cañada, E. (2019). Trabajo turístico y precariedad. En E. Cañada e I. Murray (Eds.), Turistificación global. Perspectivas críticas en turismo (pp.267-287). Icaria Editorial.
Chiavenato, I. (2011). Administración de recursos humanos. El capital humano de las organizaciones. McGraw-Hill.
Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social (Coneval). (2021). Anexo estadístico de la medición de la pobreza en México. https://bit.ly/ 3bt8H4E
Cornelio, E. (2017). Igualdad sustantiva en el derecho del trabajo. En E. Arroyo y R. Montoya (Eds.), Trabajo y derechos humanos: Retos contemporáneos (pp. 57- 80). Universidad Juárez del Estado de Durango, Instituto de Investigaciones Jurídicas. https://bit.ly/3zZNd9b
Domínguez, K., Vargas, E., Zizumbo, L. y Velázquez, J. (2021). Tourism jobs and quality of work-life. A perception from the hotel industry workers. Cuadernos de Administración, 37(69). https://doi.org/10.25100/cdea.v37i69.10718
Escalera-Briceño, A., Palafox-Muñoz, A. y Ángeles-Villa, M. (2020). El turismo y su dinámica en la búsqueda de tierra y trabajo baratos: el caso de Los Cabos, Baja California Sur. ScriptaNova, Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, 24, 647. https://doi.org/10.1344/sn2020.24.28497
Ferguson, L. (2010). Turismo, igualdad de género y empoderamiento de las mujeres en Centroamérica. Papeles de Relaciones Ecosociales y Cambio Global, 111, 123-133. https://bit.ly/3BXYYyn
Fernández-Huerga, E. (2010). La teoría de la segmentación del mercado de trabajo: enfoques, situación actual y perspectivas de futuro. Investigación Económica, 69(273), 115-150. https://bit.ly/3BHH2rE
Finch, H. (2005). Comparison of the performance of nonparametric and parametric MANOVA test statistics when assumptions are violated. Methodology, 1(1), 27–38. https://doi.org/10.1027/1614-1881.1.1.27
García, A. (1992). La planificación de centros turísticos de México. Limusa.
Godino, A. (2017). La calidad del empleo externalizado: análisis de la fragmentación de las relaciones de empleo [tesis de doctorado, Universidad Autónoma de Barcelona]. Depósito digital de documentos de la UAB. https://bit.ly/3SCnr22
Gómez, L. A., Tello, M. P. y López, G. (2014, mayo 27-30). La capacitación y la motivación laboral como factor de importancia para el logro de objetivos organizacionales [ponencia]. En Global conference on business and finance proceedings (pp. 1564-1569). San José, Costa Rica. https://bit.ly/2M1ECtQ
González, P., Sehnbrunch, K., Apablaza, M., Pineda, R. y Arriagada, V. (2021). A Multidimensional approach to measuring quality of employment (QoE) Deprivation in six central american countries. Social Indicators Research, 158, 107–141 https://doi.org/10.1007/s11205-021-02648-0
González de la Rosa, M., García-Rodríguez, F., Mendoza, J. y Rodríguez, J. (2021). El problema de la medición de la calidad del empleo turístico en las Islas Canarias desde una perspectiva multidimensional, sostenible, integradora e inteligente [ponencia]. En Congreso Interuniversitario OIT sobre el futuro del trabajo (pp. 285-299). Ministerio del Trabajo y Economía Social. https://bit.ly/ 3P40cuL
González, F., Sánchez, S. y López-Guzmán, T. (2011). Satisfacción laboral como factor crítico para la calidad: el caso del sector hostelero de la provincia de Córdoba - España. Estudios y Perspectivas en Turismo, 20(5), 1047-1068. https://bit.ly/3BMtMlz
González-Rubí, F. y Palafox-Muñoz, A. (2017). El turismo como catalizador de la pobreza. Trabajo turístico y precariedad en Cozumel, México. Alba Sud. https://bit. ly/3w3fnxJ
Gordziejczuk, M. A. y Lucero, P. I. (2019). Turismo y calidad de vida: un estudio de autocorrelación espacial aplicado a la ciudad de Mar del Plata, provincia de Buenos Aires, Argentina. Cuadernos de Geografía, Revista Colombiana de Geografía, 28(1), 23-42. https://doi.org/10.15446/rcdg.v28n1.67275
Guidetti, G., Pedrini, G. y Zamparini, L. (2020). Assessing perceived job quality among seasonal tourism workers: the case of Rimini, Italy. Tourism Economics, 1-21 https://doi.org/10.1177/1354816620927524
H. Congreso de la Unión (2015). Ley Federal del Trabajo. https://bit.ly/3d7kKoQ
Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L. y Black, W. C. (1999). Análisis multivariante (5ª edición). Prentice Hall.
Hernández-Perlines, F., Ariza-Montes, A., Han, H. y Law, R. (2019). Innovative capacity, quality certification and performance in the hotel sector. International Journal of Hospitality Management, 82, 220-230. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2019.04.027
Huízar, M., Rosales, G. y Villanueva, R. (2016). Turismo y empleo de calidad ¿una relación posible? En S. Arnaiz y C. Ruiz (Eds.), Los retos del turismo. (pp. 167-183). Universidad de Guadalajara. https://bit.ly/3vGT1BE
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2020). Comunicado de prensa 166/20. Estadísticas a propósito del día del trabajo. Datos Nacionales. https://bit.ly/ 3P1G8ca
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2021). Banco de Información Económica. Cuenta Satélite del Turismo de México.
Isaza, L., Acevedo, E. y Hernández, F. (2015, agosto 5-8). Comparación de pruebas de normalidad [ponencia]. En XXI Simposio Internacional de Estadísticas 2015, 77 (pp. 8–11). Ereván, Armenia. https://bit.ly/3P01GG8
Juárez, S. (2012). Clima organizacional y satisfacción laboral. Práctica Clínico-Quirúrgica, 50(3), 307-314. https://bit.ly/3vEWfWC
Juárez, O. (2020). El trabajo decente en México: un análisis por regiones socioespaciales, 2019 [tesis de maestría en población y desarrollo, Flacso]. Repositorio Institucional Flacso México. https://bit.ly/3JCCzbt
Jiménez, A. (1993). Turismo. Estructura y desarrollo. McGraw-Hill. Kruskal, W. y Wallis, A. (1952). Use of ranks in one-criterion variance analysis. Journal of the American Statistical Association, 47(260), 583 - 621. https://doi.org/ 10.2307/2280779
Lemeshko, B. Y. y Lemeshko, S. B. (2008). Power and robustness of criteria used to verify the homogeneity of means. Measurement Techniques, 51(9), 950–959. https://doi.org/10.1007/s11018-008-9157-3
Levene, H. (1960). Robust tests for equality of variances. En I. Olkin et al. (Eds.), Contributions to probability and statistics. Essays in honor of Harold Hotelling (pp. 278-292). Stanford University Press.
Likert, R. (1968). El factor humano de la empresa. Devito.
Lilliefors, H. W. (1967). On the Kolmogorov-Smirnov Test for Normality with mean and variance. Journal of the American Statistical Association, 62(318), 399-402. https://doi.org/10.2307/2283970
Lin, M., Ling, Q., Liu, Y. y Hu, R. (2021). The effects of service climate and internal service quality on frontline hotel employees’ service-oriented behaviors. International Journal of Hospitality Management, 97, 102995. https://doi.org/ 10.1016/j.ijhm.2021.102995
Litwin, G. H. y Stringer, R. A. (1968). Motivation and organizational climate. Harvard Business School Press.
Méndez, M., Rodríguez, C., Osorio, M. y Salgado, M. (2013). La flexibilidad laboral en el sector turístico en México. Una interpretación teórica. Estudios y Perspectivas en Turismo, 22(4), 705-728. https://bit.ly/3BDPwzS
Méndez, M., Vargas, E. y Román, Y. (2021). Precariedad laboral en el sector hotelero. Caso de Estudio: Chapultepec-Polanco de la Ciudad de México. Compendium, 24, 1-14. https://bit.ly/3zXK0qx
Mendoza, M., Hernández, R. y Osorio, M. (2018). El Centro Integralmente Planeado (CIP) Litibú (Nayarit) y sus efectos en la comunidad de Higuera Blanca: paradojas, reacciones y negociaciones. Turismo y Sociedad, 22, 65-84. https://doi.org/ 10.18601/01207555.n22.04
Mill, J. S. (2008). Principles of political economy with chapters on socialism. Oxford University Press.
Olivarría, C. y Sánchez, (2017). Calidad de vida de los trabajadores en la hotelería en Mazatlán, México. Grupo Eumed.net. https://bit.ly/3BBJfom
Organización Mundial del Turismo (OMT). (2001). Código ético mundial para el turismo. https://bit.ly/3zXK5KR
Organización Internacional del Trabajo (OIT). (2017). Turismo y trabajo decente. Evaluación rápida del mercado turístico de Santa Marta, Colombia. https://bit.ly/ 3JCOxSA
Osorio, M. (2021). Panorama general sobre el desarrollo del turismo en México. Evolución y crisis. En M. Osorio y C. Gauna (Eds.), El desarrollo turístico en México. Revisión general y casos de estudio (pp. 67-104). Universidad de Guadalajara. https://bit.ly/3vEQsQu
Palafox-Muñoz, A., Zizumbo, L. y Arriaga, E. (2010). El turismo como eje de acumulación: el caso del sector hotelero en México. Multiciencias, 10(2), 193-201. http://hdl.handle.net/20.500.11799/39934
Patrón, R. M., Barroso, F. G. y Santos, R. A. (2017). Clima organizacional e innovación según la clasificación de los hoteles. Un estudio en el sureste de México. Hitos de Ciencias Económico Administrativas, 23, 1-23. https://doi.org/10.19136/hitos.a0n65.1817
Pedrosa, I., Juarros-Basterretxea, J., Robles-Fernández, A., Basteiro, J. y García-Cueto, E. (2015). Pruebas de bondad de ajuste en distribuciones simétricas ¿qué estadístico utilizar? Universitas Psychologica, 14(1), 245–254. https://doi.org/ 10.11144/Javeriana.upsy13-5.pbad
Pérez, A. y Camberos, M. (2017). Desigualdad, turismo y bienestar: análisis regional y por estados, según estrato rural y urbano. El Periplo Sustentable, 32, 0008. https://bit.ly/3oUEPkN
Ramos, J., Sehnbruch, K. y Weller, J. (2015). Calidad del empleo en América Latina. Teoría y datos empíricos. Revista Internacional del Trabajo, 134(2), 187–212. https://doi.org/10.1111/j.1564-9148.2015.00248.x
Sandoval, M. C. (2004). Concepto y dimensiones del clima organizacional. Hitos de Ciencias Económico Administrativas, 27, 78-82. https://doi.org/10.19136/hitos.a10n27.4402
Smith, A. (1937). The wealth of nations. Editorial Edwin Cannan.
Spector, P. E. (1992). Summated rating scale construction: an introduction. Sage. http://dx.doi.org/10.4135/9781412986038
Wilson, A., Zeithaml, V., Bitner, M. y Gremler, D. (2012). Service marketing (2a ed.). McGraw-Hill.
Wu, X., Wang, J. y Ling, Q. (2021). Managing internal service quality in hotels: determinants and implications. Tourism Management, 86, 104329. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2021.104329
Zimmerman, D. W. (1998). Invalidation of parametric and nonparametric statistical tests by concurrent violation of two assumptions. The Journal of Experimental Education, 67(1), 55–68. https://doi.org/10.1080/00220979809598344
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Karla Susana Barrón Arreola, Elizabeth Trujillo Ubaldo, Plácido Salomón Álvarez López
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
All contents of Dimensiones Turísticas are published under the Attribution/Attribution - non-commercial - sharealike 4.0 International license, and can be used free of charge for non-commercial purposes, giving credit to the authors and the Dimensiones Turísticas journal. Articles before January-December 2023 were published under Attribution/Attribution - Non-Commercial - NoDerivatives 4.0 International License.