Feminine empowerment and competitiveness: the case of the Tierra y Cielo restaurant in San Cristóbal de las Casas, Chiapas, México
DOI:
https://doi.org/10.47557/CLNR7199Keywords:
empowerment, competitiveness, sustainable restaurant, case study, gender focusAbstract
This case study analyzes female empowerment through the entrepreneurial actions implemented by the owner of the Tierra y Cielo restaurant, in San Cristóbal de las Casas. Feminine leadership in this establishment is set by the local and regional competition performed with sustainable elements. The study revolves around gender perspective, competitiveness, and women’s development in the field of gastronomy. There is a qualitative approximation to this topic based on Rowlands’ three-dimensional model, through an in-depth interview with Chiapas’ culinary visionary, as well as a non-participant observation, and questionnaires to the staff. The analysis of results is done by contrasting the dimensional triad and the traits enhancing female empowerment, which define semantic networks and identify the evolution of empowerment and leadership in question.
Downloads
References
Arias, M. (2003). Metodologías de investigación emergentes en economía de la empresa. Papers Proceedings, 17, 19-28.
Bianco, C. (Marzo, 2007). ¿De qué hablamos cuando hablamos de competitividad? (Documento de Trabajo, núm. 31). Centro de Estudios sobre Ciencia, Desarrollo y Educación Superior.
Buendía-Martínez, I. y Carrasco, I. (2013). Mujer, actividad emprendedora y desarrollo rural en América Latina y el Caribe. Cuadernos de Desarrollo Rural, 10(72), 21-45.
Camberos, M. (2011). Empoderamiento femenino y políticas públicas, una perspectiva desde las representaciones sociales de género. Entramado, 7(29), 40-53.
Canirac. (2014). Dimensiones de la Industria Restaurantera. Cifras de la Industria Restaurantera para maximizar su potencial económico. México: Autor/Instituto Nacional de Estadística y Geografía. Recuperado de http://canirac.org.mx
Casique, I. (2010). Factores de empoderamiento y protección de las mujeres contra la violencia. Revista Mexicana de Sociología, 72(1), 37-71.
Centro de Estudios para el Desarrollo Municipal y Políticas Públicas. (2014). Ciudades rurales sustentables: referentes para la formulación del Plan Maestro. Tuxtla Gutiérrez: Universidad Autónoma de Chiapas.
Cobo Quesada, F. B., Hervé, A. y Aparicio Sánchez, M. S. (2009). El sistema turístico en clave de marketing relacional: el factor relacional. Anuario Jurídico y Económico Escurialense, XLII, 419-442.
Dressler, G. y Varela, R. (2004). Administración de recursos humanos. Enfoque latinoamericano. México: Pearson Educación.
Durón, C. (2012). El restaurante como empresa. México: Trillas.
Erazo, M., Jiménez, M. y López, C. (2014). Empoderamiento y liderazgo femenino; su papel en la autogestión comunitaria en el corregimiento El Hormiguero-Valle del Cauca. Avances en Psicología Latinoamericana, 32(1), 149-157.
Franco, A. (2012). Administración de la empresa restaurantera. México: Trillas. Hernani, M. y Hamann, A. (2013). Percepción sobre el desarrollo sostenible de las MyPE en Perú. Revista de Administración de Empresas, 53(3), 290-302.
Instituto de Población y Ciudades Rurales. (2013). Programa de ciudades rurales sustentables. Tuxtla Gutiérrez: Gobierno del Estado de Chiapas.
Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2015). Sistema Automatizado de Información Censal. Recuperado de http://www.inegi.org.mx
Kabeer, N. (1999). Resources, agency, achievements: Reflections on the measurement of women’s empowerment. Development and Change, 30, 435-464.
La Rovere, R. y Hasenclever, L. (2010). Innovación, competitividad y adopción de tecnologías de la información y de la comunicación en pequeñas y medianas empresas: algunos estudios de caso sobre Brasil. Río de Janeiro: Universidad Federal de Río de Janeiro, Instituto de Economía.
Leguísamo Guevara, M. R. (Enero, 2016). Economía popular y solidaria para el mejoramiento del comercio justo de productos de cacao de aroma. Caso: Asociación Artesanal de Mujeres Emprendedoras San Plácido – Portoviejo (Tesis de magíster en Gestión para el Desarrollo Local Comunitario). Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Escuela de Trabajo Social.
León, M. (2007). Poder y empoderamiento de las mujeres. Bogotá: Tercer Mundo Editores.
Lino, S. (2013). Víctima, detective y femme fatale: En busca de estrategias de empoderamiento femenino ante la inmigración en la novela negra española. L’érudit Franco-Espagnol, 4, 65-85.
Manucci, M. (2010). Contingencias. 5 desafíos de cambio para una nueva década. Bogotá: Norma.
Matthaei, J. (2010). Más allá del hombre económico: Crisis económica, economía feminista, y la economía solidaria. Cayapa, Revista Venezolana de Economía Social, 10(19), 65-80.
Millán, S. y Marín, M. (2014). Competitividad de las empresas familiares del sector alimentos de tipo gourmet de la ciudad de Ensenada, Baja California. Global Conference on Business and Finance Proceedings, 9(1), 1055-1060.
Montero, M. (2003). Teoría y práctica de la psicología comunitaria. Buenos Aires: Paidós.
Olguín Negrete, B. R., Cuevas Contreras, T. J. y Loera Anchondo, E. (2016). Colaboración entre lo público y lo privado en la imagen del destino de Hermosillo Sonora. CULTUR: Revista de Cultura e Turismo, 10(3), 6-21.
Pérez, J. y Cortés, J. (2007). Barreras para el aprendizaje organizacional: Estudio de casos. Pensamiento y Gestión, 22, 256-282.
Porter, M. (1985). Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. Nueva York: Free Press.
Porter, M. (1990). The Competitive Advantage of Nations. Nueva York: Free Press.
Porter, M. (2004). Ventaja competitiva. México: CECSA.
Román, L. (2000). Acumulación de la pobreza y política social. En L. Valencia et al. (coords.), Los dilemas de la política social, ¿cómo combatir la pobreza? México: Amaroma Ediciones.
Rowlands, J. (1996). Empowerment Examined: An Exploration of the Concepts and Practice of Women’s Empowerment in Honduras, in Questioning Empowerment. Working with Women in Honduras (Tesis doctoral). Universidad de Durham, Departamento de Geografía.
Rowlands, J. (1998). Empoderamiento y mujeres rurales en Honduras: un modelo para el desarrollo. En M. León (comp.), Poder y empoderamiento de las mujeres (pp. 213- 245). Bogotá: Tercer Mundo Editores.
Sáez, G., Valor-Segura, I. y Expósito, F. (2012). ¿Empoderamiento o subyugación de la mujer? Experiencias de cosificación sexual interpersonal. Psychosocial Intervention, 21(1), 41-51. Recuperado de http://dx.doi.org/10.5093/in2012v21n1a9
Saldívar González, S. J., García Rivera, B. R., Valenciana Moreno, N. y Roa Rivera, R. O. (2012). Competitividad y gestión de las Pymes. Global Conference on Business and Finance Proceedings, 7(2), 1152-1156.
Trujillo Rincón, J. (Noviembre, 2015). Pymes más competitivas para la creación de más empleos. Análisis de la cadena de valor del sector turístico de San Cristóbal de Las Casas, Chiapas, México. Organización Internacional del Trabajo. Recuperado de http://www.ilo.org
Varela Juárez, R., Cuevas Contreras, T. y Salmerón Manzanares, S. (2015). Efectos de la propina en la socioeconomía y en el ser humano. Noésis, 24(número especial 1), 49-68. Recuperado de http://www.revistanoesis.net/47-es-1/4/
Vázquez-Luna, D., Mortera, D., Rodríguez-Orozco, N., Martínez, M. y Velázquez, M. (2013). Organización comunitaria de mujeres: del empoderamiento al éxito del desarrollo rural sustentable. La Ventana, 23, 262-288.
Villafuerte, D. (2011). Integraciones comerciales en la frontera sur. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Villarreal, O. y Landeta, J. (2010). El estudio de casos como metodología de investigación científica en dirección y economía de la empresa: Una aplicación a la internacionalización. Investigaciones Europeas de Dirección de la Empresa (IEDEE), 16(31), 3-52.
Yin, R. K. (1989). Case Study Research. Design and Methods (Applied Social Research Methods Series, vol. 5). Sage: Londres.
Zapata, E., Townsend, J., Rowlands, J., Alberti, P. y Mercado, M. (2002). Las mujeres y el poder: contra el patriarcado y la pobreza. Montecillo: Cole
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Carlos Jesús González Macías, Tomás Jes´ús Cuevas-Contreras, Isabel Zizaldra-Hernández
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
All contents of Dimensiones Turísticas are published under the Attribution/Attribution - non-commercial - sharealike 4.0 International license, and can be used free of charge for non-commercial purposes, giving credit to the authors and the Dimensiones Turísticas journal. Articles before January-December 2023 were published under Attribution/Attribution - Non-Commercial - NoDerivatives 4.0 International License.