The temporal dimension in the tourism field

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47557/ALNT2723

Keywords:

dimension, time, daily life, tourism, perception

Abstract

The objective of this article is to reflect/deepen from a theoretical perspective on the temporal dimension in the disciplinary field of tourism, called TEMA as it passes through four axes: time, space, motivations and activities, in three aspects: institutionalization, perception and appropriation. Constituting its main relevance to advance in the determination of the time axis, a key element that has not yet received the necessary attention. An essay that reflects, from the bibliographic review of different authors, mainly on the concepts of N. Elías from historical sociology. This analysis exposes the blurring of the borders between every day and non-everyday life nowadays, despite being the binary component to establish tourist practices

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bauman, Z. (2006). La globalización consecuencias humanas. Fondo de Cultura Económica. Bauman, Z. (2007). Vida de consumo. Fondo de Cultura Económica.

Berger, P. y Luckman, T. (2006). La construcción social de la realidad. Amorrortu Editores.

Botti, L., Peypoch, N. y Solonandrasana, B. (2008). Time and tourism attraction. Tourism Management, 29(3), pp. 594–596. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2007.02.011

Campodónico, R. (2011). Bauman: una lectura desde el turismo. En A. Álvarez Sousa (Ed.), Teoría sociológica y turismo (pp. 37-49). Netbiblo.

Campodónico, R. y Chalar, L. (2011). Hacia la construcción del conocimiento en turismo. Estudios y Perspectivas en Turismo, 20(6), pp. 1307-1323. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180722700005

Campodónico, R. y Chalar, L. (2013). El turismo como construcción social: un enfoque epistemo-metodológico. Turismo y Sociedad, 14, pp. 47–63. https://www.redalyc.org/pdf/5762/576261184004.pdf

Campodónico, R. y Chalar, L. (2014). Matriz científica en turismo. Una propuesta integradora. Anais Brasileiros de Estudos Turísticos, 4(3), pp. 9-17. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5599526

Castells, M. (1997). La era de la información, economía, sociedad y cultura. La sociedad red (vol1). Alianza editorial.

Codina N. (2007). Entre el ocio, el consumo y el turismo. El tiempo y la apropiación del tiempo. En J. Romay Martínez (Ed.), Perspectivas y retrospectivas de la Psicología Social en los albores del siglo XXI (pp. 205-214). Biblioteca Nueva.

Cohen, E. (1986). Tourism and time. World Leisure & Recreation, 28(5), pp. 13-16. https://doi.org/10.1080/10261133.1986.10558967 Dickinson, J. E. y Peeters, P. (2012). Time, tourism consumption and sustainable development. International Journal of Tourism Research, 16(1), pp. 11–21. https://doi.org/10.1002/jtr.1893 E

lías, N. (2010). Sobre el tiempo. Fondo de Cultura Económica.

Kim, S., Filimonau, V. y Dickinson, J. E. (2023). Tourist perception of the value of time on holidays: implications for the time use rebound effect and sustainable travel practice. Journal of Travel Research, 62(2), pp. 362–381. https://doi.org/ 10.1177/00472875211064636

Klein, O. (2004) Percepción social del tiempo, la distancia y el transporte de alta velocidad. Tiempo y Sociedad, 13,(2-3), pp.245-263. Merleau-Ponty, M. (1975). Fenomenología de la percepción. Península.

Organización de las Naciones Unidas (ONU). (1948). La Declaración Universal de Derechos Humanos. https://www.un.org/es/about-us/universal-declaration-of-human-rights

Pearce, P. L. (2020). Tourists’ perception of time: directions for design. Annals of Tourism Research, 83, 102932. https://doi.org/10.1016/j.annals.2020.102932

Urry, J. (2004). La mirada del turista. Universidad San Martín de Porres. Valencia García, G. (2007). Entre Cronos y Kairòs: Las formas del tiempo socio histórico. Anthropos.

Vidal Moranta T. y Pol Urrutia E. (2005). La apropiación del espacio: una propuesta teórica para comprender la vinculación entre las personas y los lugares. Anuario de Psicología, 36(3), pp. 281-297. https://www.redalyc.org/articulo. oa?id=97017406003

Woortmann, E. (2007). Cambios de tiempo y espacio/cambios sociales, bajo el impacto de la modernización. Revista Estudos Feministas, 15, pp. 476-484. https://doi.org/10.1590/S0104-026X2007000200015

Published

2022-11-24

How to Cite

Campodónico, R., & Chalar, L. (2022). The temporal dimension in the tourism field. Dimensiones turísticas, 6(11), 81-97. https://doi.org/10.47557/ALNT2723