Knowledge for innovation in the family hotel business. Case: tourist destination Mazatlan

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47557/ZDIW3995

Keywords:

Knowledge management, knowledge linking, innovation, hotel family business, tourist destination

Abstract

The objective of this work is to identify the integration of knowledge for process and organizational innovation in the family hotel business of Mazatlán, Sinaloa. Knowledge is a key resource that comes from different sources and internal and external links and that contributes to innovation in a globalized market. The quantitative description emanates from the questionnaires applied to four companies. The findings demonstrate the realization of innovation activities except for the introduction of external research and development, in addition the knowledge comes from free and internal sources. It is concluded that these companies avoid risks to innovate because of the cost of buying knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afuah, A. (1999). La dinámica de la innovación organizacional, el nuevo concepto para lograr ventajas competitivas y rentabilidad. México: Oxford.

Bañegil, T., Barroso, A. y Sanguino, R. (2013). La gestión del conocimiento en las empresas familiares. En W. Fernández, Nuevas investigaciones sobre la gestión de la empresa familiar en España (pp. 69-84). Barcelona: OmniaScience. Disponible en http:// dx.doi.org/10.3926/oms.03

Barron, P. y Baum, T. (2007). El alojamiento. En Ch. Cooper, J. Fletcher, A. Fyall, D. Gilbert y S. Wanhill, El turismo, teoría y práctica (pp. 459-498). Madrid: Síntesis.

Belausteguigoitia, I. (2012). Empresas familiares, dinámicas, equilibrio y consolidación. México: McGraw-Hill.

Borman, F. (2015). Assessing implementation of Knowledge Management Systems in hotels: The case of Ho, Ghana. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, 4(2), 1-11. Recuperado de http://www.ajhtl.com/uploads/7/1/6/3/7163688/article11vol4(2)june_2015.pdf

Bueno, E., Salmador, M. P. y Merino, C. (2008). Génesis, concepto y desarrollo del capital intelectual en la economía del conocimiento: Una reflexión sobre el Modelo Intellectus y sus aplicaciones. Estudios de Economía Aplicada, 26(2), 43-63. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=30113187003

Charreaux, G. (2000). La theorie positive de l’agence: positionnement et apports. En Revue d’économie industrielle, 92(2e), 193-214. Recuperado de https://doi. org/10.3406/rei.2000.1046

Choo, Ch. (1998). La organización inteligente. El empleo de la información para dar significado, crear conocimiento y tomar decisiones. México: Oxford University Press.

Contreras, F. y Tito, P. L. (2013). La gestión del conocimiento y las políticas públicas. Lima: Universidad María Auxiliadora. Recuperado de repositorio.uma.edu.pe/handle/ UMA/111

Corma, F. (2011). Innovación, innovadores y empresa innovadora. Madrid: Díaz de Santos.

Davenport, T. y Prusak, L. (1998). Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know. Boston: Harvard Business School Press.

Dos Anjos, F. A., Flores, P., Gadotti, S. A. y Domareski, T. C. (2011). Contribuciones de la gestión del conocimiento a los servicios turísticos. Estudio en una agencia de viajes. Estudios y Perspectivas en Turismo, 20(3), 722-737. Recuperado de http:// www.redalyc.org/articulo.oa?id=180717583011

Farfán, D. Y. y Garzón, M. A. (2006). La gestión del conocimiento (Documento de investigación 29). Bogotá: Universidad del Rosario.

Fontalvo, T., Quejada, R. y Puello, J. (2011). La gestión del conocimiento y los procesos de mejoramiento. Dimensión Empresarial, 9(1), 80-87. Disponible en https://dialnet.unirioja.es/revista/16449/V/9

Gazzera, M. A. (2014). Los recursos humanos en la gerencia del conocimiento. Sector Hotelero, Patagonia, Argentina. Revista Electrónica CECIET, VI, 78-98.

Hallin, C. A. y Marnburg, E. (2007). Knowledge management in the hospitality industry: A review of empirical research. Tourism Management, 1-15. doi:10.1016/j.tourman.2007.02.019

Herbert, J. (25 de enero de 2019). El camino hacia Mazatlán. ¿Cómo se ha transformado uno de los grandes puertos mexicanos? Gatopardo, 197. Recuperado de https:// gatopardo.com/no-197-diciembre-2018-enero-2019/julian-herbert/

Hernández, V. (2016). La gestión del conocimiento en las organizaciones. Buenos Aires: Alfaomega Grupo Editor.

Hjalager, A. M. (2010). A review of innovation research in tourism. Tourism Management, 31, 1-12. Recuperado de https://www.academia.edu/5254430/Progress_in_Tourism_Management_A_review_of_innovation_research_in_tourism.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía INEGI. (2009). Micro, pequeña, mediana y gran empresa. Estratificación de los establecimientos. Censos Económicos 2009. Instituto Nacional de Estadística y Geografía. Disponible en http://www.inegi.org.mx/est/contenidos/espanol/proyectos/censos/ce2009/pdf/mono_micro_peque_mediana.pdf

Instituto Nacional de Estadística y Geografía INEGI. (2016). Anuario Estadístico y Geográfico de Sinaloa 2016.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. INEGI. (2017). Anuario Estadístico y Geográfico de Sinaloa 2017. Instituto Nacional de Estadística y Geografía.

Jacob, M. y Aguiló, E. (2008). La innovación en el sector turístico: el caso de Baleares. Rotour/Revista de Ocio y Turismo, 1, 51-64.

KPMG México. (2013). Empresas familiares en México: El desafío de crecer, madurar y permanecer. Recuperado de https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/mx/pdf/2016/12/Empresas%20Familiares%20en%20M%C3%A9xico%20el%20desaf%- C3%ADo%20de%20crecer%20madurar%20y%20permanecer.pdf

Leach, P. (1999). La empresa familiar. Buenos Aires: Ediciones Garnica.

Lorenzo, J. D. y Núñez-Cacho, P. (2012). Inercia e innovación en la empresa familiar: una primera aproximación. Revista de Empresa Familiar, 2(2), 23-40. Recuperado de http://dx.doi.org/10.24310/ejfbejfb.v2i2.4027

Martínez, J. (2010). Empresas familiares, reto al destino. Buenos Aires: Ediciones Garnica.

Mathison, L., Gándara, J., Primera, C. y García, L. (2007). Innovación: Factor clave para lograr ventajas competitivas. Revista NEGOTIUM/Ciencias Gerenciales, 3(7), 46-83. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=78230705

Medina, D., Medina, A. y Nogueira, D. (2017). Procesos y factores claves en la gestión del conocimiento. Universidad y Sociedad, 9(2), 16-23. Recuperado de http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus

Millán, C., Gómez, M. del R. y Vargas, E. (2017). Gestión del capital intelectual (ci) dinámico en la hotelería, una reflexión teórica. Teoría y Praxis, 22, 85-112. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=456152576005

Nagles, G. (2007). La gestión del conocimiento como fuente de innovación. Revista Escuela de Administración de Negocios, 61, 77-87. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=20611495008 ocde. (2006). Manual de Oslo. Madrid: Grupo Tragsa

Ochoa, M. L., Prieto, M. G. y Santidrián, A. (2012). Una revisión de las principales teorías aplicables al capital intelectual. Revista Nacional de Administración, 3(2), 35- 48. Recuperado de http://investiga.uned.ac.cr/revistas/index.php/rna/article/ view/486/389

Ozigbo, N. y Taiwo, E. (2014). The dynamics of knowledge management practices for sustainable adoption in the nigerian hospitality industry. International Journal of Advanced Research in Statistics, Management and Finance, 2(1), 77-89. Recuperado de http://www.internationalpolicybrief.org/images/journals/Stat2.1/Stat7.pdf

Peters, M. y Buhalis, D. (2004). Family hotel Businesses: Strategic planning and the need for education and training. Education+Training, 46(8/9), 406-415. doi:10.1108/00400910410569524

Rodríguez, D. (2006). Modelos para la creación y gestión del conocimiento: una aproximación teórica. Educar, 37, 25-39. Recuperado de https://ddd.uab.cat/pub/educar/0211819Xn37/0211819Xn37p25.pdf

Rodríguez, P., Pico, B. y Méndez, F. J. (2013). Capacidad innovadora en la empresa familiar como área de oportunidad hacia el desarrollo de México. Economía, Sociedad y Territorio, XIII(43), 779-794. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=11127581007

San Martín, J. M. y Durán, J. (2017). Radiografía de la empresa familiar en México. Puebla: Fundación de la Universidad de las Américas. Recuperado de https://www.udlap.mx/empresasfamiliares/assets/files/radiografiaEmpresaFamMex.pdf

Sequeira, B. y Marques, J. F. (2011). Knowledge management in tourism organisations: Proposal for an analytical model. Discussion Papers-Spatial and Organizational Dynamics, 7. Recuperado de http://sapientia.ualg.pt/handle/10400.1/4580

Sirmon, D. y Hitt, M. (2003). Managing resources: Linking unique resources, management, and wealth creation in family firms. Entrepreneurship, Theory and Practice, 27(4), 339-358. doi:10.1111/1540-8520.t01-1-00013

Steeger, J. y Hoffmann, M. (2015). Innovation and Family Firms: Departing From R&D Mediations (WiSo-HH Working Paper Series, Working Paper 13). Universidad de Hamburgo. Recuperado de https://www.wiso.uni-hamburg.de/forschung/archiv/workingpaper/wpneuesdesign/wp27

Published

2019-06-07

How to Cite

Larrañaga Núñez, A. M., & Pérez Melo, A. Y. (2019). Knowledge for innovation in the family hotel business. Case: tourist destination Mazatlan. Dimensiones turísticas, 3(4), 43-62. https://doi.org/10.47557/ZDIW3995