Traditional operational profiles in the tourism career. Research and consulting as alternatives
DOI:
https://doi.org/10.47557/HHDX4762Keywords:
Educación superior, turismo, consultoría, investigación, MéxicoAbstract
Tourism academic training responds to the demand for qualified professionals. This article analyzes the integration of consultancy and research in two Mexican public university tourism programs from a student perspective. Case studies reveal students see better career prospects in consultancy, while research offers sector-boosting opportunities. Strategies are proposed to strengthen these competencies in future tourism professionals, identifying key skills needed for success in these fields.
Downloads
References
Acevedo, E. M., Valdés, C. D. y Soberanis, F. E. (2024). La creación de programas públicos de educación superior en turismo en México, 1958-2021. El Periplo Sustentable, 46, 285–305. https://doi.org/10.36677/elperiplo.v0i46.20330
Avecillas-Torres, I., Espinoza-Figueroa, F., Galarza-Cordero, M., Alvarado-Vanegas, B. y Farfán-Pacheco, K. (2023). Percepciones de estudiantes y profesores sobre el proceso de enseñanza aprendizaje de la investigación en la educación superior en turismo. Revista Espacios, 43(09). 43-60. https://doi.org/10.48082/espacios-a23v44n09p04
Boyer, E. (1990). Scholarship reconsidered: Priorities of the professoriate. Princeton University Press.
Brew, A. y Saunders, C. (2020). Making sense of research-based learning in teacher education. Teaching and Teacher Education, 87, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.102935
Cardona, A. (2011). Calidad en la educación superior. ¿Qué modelo y en qué condiciones? La opinión del profesorado en Argentina, España y México. Universidad del País Vasco; Universidad Nacional de la Plata; Universidad de Guadalajara.
Castells, M. (1999). La era de la información. Economía, sociedad y cultura. Editorial Siglo XXI.
Ceballos Hernández, C., Arias Martín, C., Ruiz Jiménez, A., Sanz Domínguez, C. y Vázquez Bermúdez, I. (2010). La formación en turismo en España: pasado, presente y futuro en el Nuevo Espacio Europeo de Educación Superior. Cuadernos de Turismo, (25), 45-67. https://revistas.um.es/turismo/article/view/109571
Cejas, M., Fabara, X. y Navarro, M. (2015). La economía del conocimiento y la investigación: ejes resolutivos de la vinculación con la empresa universidad y la sociedad. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas, 1, 91-97. Instituto Nacional de Investigaciones Forestales, Agrícolas y Pecuarias.
Cruz Coria, E. y Larios Calderón, A. (2024). Segregación ocupacional: roles y estereotipos de género en hoteles de la Zona Dorada de Mazatlán, México. Dimensiones turísticas, 8, 1-29. https://doi.org/10.47557/AORE7421
Curnow, B. y Reuvid, J. (2003). The International Guide to Management Consultancy. Kogan Page.
Data México (2024). Especialistas en Hotelería y Turismo. Secretaría de Economía. https://www.economia.gob.mx/datamexico/es/profile/occupation/especialistas-en-hoteleria-y-turismo
Data México (2024). Trabajadores en Agencias de Viajes. Secretaría de Economía. https://www.economia.gob.mx/datamexico/es/profile/occupation/trabajadores-en-agencias-de-viajes
DATATUR (2024, 11 de noviembre). Compendio Estadístico del Turismo en México 2023. Secretaria de Turismo. https://datatur.sectur.gob.mx/SitePages/CompendioEstadistico.aspx
Decker-Lange, C. (2018). Problem and inquiry-based learning in alternative contexts: Using museums in management education. International Journal of Management in Education, 16(3), 446-459. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2018.08.002
Durán-Monge, E., Santos, M. y Aragón, A. (2024). Actividades intensivas en conocimientos en Costa Rica: una aproximación para medir la base de conocimientos en la Economía. Revista de Ciencias Económicas, 42(2), 1-40. https://doi.org/10.15517/rce.v42i2.55159
Domenech, J., Escamilla, R. y Roig-Tierno, R. (2016). Explaining knowledge-intensive activities from a regional perspective. Journal of Business Research, 69(4), 1301-1306 https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2015.10.096
Edelheim, J. (2020). How should tourism education values be transformed after 2020? Tourism Geographies, 22(3), 547–554. https://doi.org/10.1080/14616688.2020.1760927
El Hanandeh, A. (2016). Can experiential learning help students’ learning and improve course satisfaction? En 27th Annual Conference of the Australasian Association for Engineering Education (pp. 243–250). Coss Harbour, Australia. https://core.ac.uk/download/pdf/143896373.pdf
Espinoza-Figueroa, F., Vanneste, D., Alvarado-Vanegas, B., Farfán-Pacheco, K. y Rodríguez-Girón, S. (2021). Research-based learning (RBL): Added-value in tourism education. Journal of Hospitality, Leisure, Sport y Tourism Education, 28, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2021.100312
Estrada Molina, O. (2014). Sistematización teórica sobre la competencia investigativa. Revista Electrónica Educare, 18(2), 177-194. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582014000200009
Farsari, I. (2022). Pedagogy for sustainable tourism: Reflections on the curriculum space of a master programme in Sweden. Journal of Teaching in Travel y Tourism, 22(1), 6-35. https://doi.org/10.1080/15313220.2021.1978127
Fiske, S. T. y Stevens, L. E. (1993). What’s so special about sex? Gender stereotyping and discrimination. En S. Oskamp y M. Costanzo (Eds.), Gender issues in con-temporary society (pp. 173–196). Sage Publications, Inc.
Flyvbjerg, B. (2011). Case study. En N. Denzin e Y. Lincoln (Eds.), The Sage Handbook of Qualitative Research (pp. 301-316). Sage.
Ginaya, G., Kanca, I. y Sri Astuti, N. (2020). Designing problem-based learning (PBL) model for tourism vocational education in 4.0 industry. International Journal of Linguistics, Literature and Culture, 6(1), 14–23. https://doi.org/10.21744/ijllc.v6n1.808
Gómez Nieves, S. (2005). Los nuevos desafíos de la educación superior y de la investigación turística en México. Revista Turismo y Sociedad, 4, 39-54. https://www.redalyc.org/pdf/5762/576276622002.pdf
González Fonseca, F., Tamayo, A. y Castillo, M. (2017). Agentes, estructuras y poder en torno a la pertinencia social de las propuestas de formación profesional turística, Teoría y Praxis, 22(2), 9-33. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=456152576002
Henson, K. (2003). Foundations for learner-centered education: a knowledge base. Education, 124(1). 1-11. https://link.gale.com/apps/doc/A108911198/AONE?u=googlescholarysid=bookmark-AONEyxid=bbf3cb2e
Hernández-Vázquez, J.-M., Leyva-Piña, M.-A. y Rodríguez-Lagunas, J. (2020). La multidisciplina en los estudios universitarios. La perspectiva de los alumnos de la UAM-Iztapalapa. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 11(32). 23–45. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.32.811
Ibáñez-López, F. J., Hernández-Pina, F. y Monroy, F. (2020). Evaluación y acreditación de titulaciones universitarias en Educación desde el punto de vista del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 34(3). https://doi.org/10.47553/rifop.v34i3.81380
Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática (INEGI). (2024). Economía y sectores productivos. https://www.inegi.org.mx/temas/turismosat/
Kim, J. y Jeong, M. (2018). Research on hospitality and tourism education: Now and future. Tourism Management Perspectives, 25, 119–122. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2017.11.025
Kirillova, K. y Au, W. (2020). How do tourism and hospitality students find the path to research? Journal of Teaching in Travel y Tourism, 20(4), 284–307. https://doi.org/10.1080/15313220.2020.1713965
Kokotsaki, D., Menzies, V. y Wiggins, A. (2016). Project-based learning: A review of the literature. Improving Schools, 19(3), 267–277. https://doi.org/10.1177/1365480216659733
Kubr, M. (Ed.) (2022). Management consulting: A guide to the profession (4th edition). International Labour Office, 2002.
Leal-Filho, W., Brandli, L. L., Becker, D., Skanavis, C., Kounani, A., Sardi, C., Papaioannidou, D., Paço, A., Azeiteiro, U., de Sousa, L. O., Raath, S., Pretorius, R. W., Shiel, C., Vargas, V., Trencher, G. y Marans, R. W. (2018). Sustainable development policies as indicators and pre-conditions for sustainability efforts at universities: Fact or fiction? International Journal of Sustainability in Higher Education, 19(1), 85-113. https://doi.org/10.1108/IJSHE-01-2017-0002.
Levy, P. y Petrulis, R. (2012). How do first-year university students experience inquiry and research, and what are the implications for the practice of inquiry-based learning? Studies in Higher Education, 37(1), 85-101. https://doi.org/10.1080/03075079.2010.499166
Lillo, A., Ramón, A. y Sevilla, M. (2007). El capital humano como factor estratégico para la competitividad del sector turístico. Cuadernos de Turismo, (19), 9-67.
Llugsha, V. y Camacho, S. (2021). Ecuador: una visión ex ante del turismo y los efectos de la pandemia COVID 19. En V. Llugsha (Coord.), Turismo y desarrollo desde un enfoque territorial y el covid-19. CONGOPE. http://www.congope.gob.ec/wp-content/uploads/2021/06/Tomo-14-completo.pdf
Marúm, E., Curiel, F. y Rosario, V. (2015). Estudiantes frente al espejo. Percepciones de la calidad educativa en programas de licenciatura y posgrado. Zapopan, Universidad de Guadalajara. Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, 10(4), 314-326. http://doi.org/10.5007/1983-4535.2017v10n4p314
Munir, K. y Kanwal, A. (2020). Impact of educational and gender inequality on income and income inequality in South Asian countries. International Journal of Social Economics, 47(8), 1043-1062. https://doi.org/10.1108/IJSE-04-2020-0226
Nistor, N., Daxecker, I., Stanciu, D. y Diekamp, O. (2015). Sense of community in academic communities of practice: Predictors and effects. Higher Education, 69(2), 257–273. https://doi.org/10.1007/s10734-014-9773-6
Nonaka, I. y Takeuchi, H. (1995). The knowledge creating company. Oxford University Press. Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (2022). Panorama de la educación Indicadores de la OCDE. Ministerio de Educación y Formación Profesional. https://stecyl.net/wp-content/uploads/2022/10/Panorama-de-la-Educacion-OCDE2022-Esp.pdf
Olaskoaga, J. (2009). Hacia una educación superior de calidad. Un análisis desde la perspectiva del profesorado en Argentina, Chile, España y México. Universidad Nacional de la Plata.
Ordorika, I. y Lloyd, M. (2014). Teorías críticas del Estado y la disputa por la educación superior en la era de la globalización. Perfiles Educativos, 36(145). 122-139. https://doi.org/10.1016/S0185-2698(14)70641-5
Paniagua, R. A. V. (2021). Acerca de la “filosofía del turismo” y de la educación turística: compromisos y responsabilidades. Revista Ensayos Pedagógicos, XVI(1), 85–01. https://doi.org/10.15359/rep.16-1.4
Programa Nacional de Educación Superior (PNES). (2023, 28 de diciembre). Programa Nacional de Educación Superior 2023-2024. Gobierno Federal. Diario Oficial de la Federación. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5712746&fecha=28/12/2023#gsc.tab=0
Prosser, M., Martin, E., Trigwell, K., Ramsden, P. y Middleton, H. (2008). University academics’ experience of research and its relationship to their experience of teaching. Institutional Science, 36, 3–16. https://doi.org/10.1007/s11251-007-9019-4
Quaranto, J. y Stanley, D. (2016). Community-Based research from the perspective pf the community partners. En M. Beckman y J. Long (Eds.), Community-Based Research. Teaching for community impact (pp. 50-68). Stylus Publishing, LCC.
Rendón, M. (2000). Trabajo de hombres y trabajo de mujeres en México durante el siglo XX. [Tesis de Doctorado en Economía, Universidad Nacional Autónoma de México]. https://ru.dgb.unam.mx/bitstream/20.500.14330/TES01000286045/3/286045.pdf
Rosado, L. y Castaño, G. (2015). Revisión del estado del arte de la Relación entre educación y desarrollo económico. Revista de Economía del Caribe. (16). https://doi.org/10.14482/ecoca.15.7192pp. 178-210
Secretaría de Turismo (SECTUR). (2024). Nota de prensa “Arriban a México 2.9 millones de cruceristas en el primer trimestre del 2023”. https://www.gob.mx/sectur/prensa/arriban-a-mexico-2-9-millones-de-cruceristas-en-el-primer-trimestre-del-2023
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO). (2017). Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Objetivos de aprendizaje. UNESCO.
UNWTO (Organización Mundial del Turismo) y Organización Internacional del Trabajo (OIT). (2014). Panorama OMT del turismo internacional (Edición 2014). https://doi.org/10.18111/9789284416202
Villalobos Monroy, G. y Pedroza Flores, R. (2009). Perspectiva de la teoría del capital humano acerca de la relación entre educación y desarrollo económico. Tiempo de Educar, 10(20), 273-306. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31112987002
Wessels, I., Rueß, J., Gess, C., Deicke, W. y Ziegler, M. (2020). Is research-based learning effective? Evidence from a pre – post analysis in the social sciences. Studies in Higher Education, 46(12), 1-15. https://doi.org/10.1080/03075079.2020.1739014
Zamorski, B. (2010). Research-led teaching and learning in higher education: A case teaching in Higher Education. Teaching in Higher Education, 7(4), 411-427. https://doi.org/10.1080/135625102760553919
Zúñiga Sánchez O., Marúm Espinosa E. y Aceves Ávila, C. D. (2022). La educación para el desarrollo sustentable en la visión del profesorado de educación superior en México. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 97(36.2), 251-274. https://doi.org/10.47553/rifop.v98i36.2.91549
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gloria Mariel Suárez Gutiérrez, Tania Elizabeth Ceballos Alvarez, Patricia Donis Hernández

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All contents of Dimensiones Turísticas are published under the Attribution/Attribution - non-commercial - sharealike 4.0 International license, and can be used free of charge for non-commercial purposes, giving credit to the authors and the Dimensiones Turísticas journal. Articles before January-December 2023 were published under Attribution/Attribution - Non-Commercial - NoDerivatives 4.0 International License.