Tourism for everyone? Obstacles and possibilities of the Mexico’s domestic market

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47557/OCRU3754

Keywords:

Mexico, domestic tourism, social tourism, tourism comsumption, tourism police

Abstract

Given the various strategies to boost the domestic market in Mexico, an analysis of both the economic conditions that are at the base of tourism and the structural conditions of the domestic market is necessary. To this end, a general review is made of mechanisms and organizations that over the last decades have focused on domestic tourism, and of studies related to the travel dynamics of Mexicans. Through documentary and statistical analysis, and from an economic consumer approach, the reality and potential of the domestic tourism market is discussed. As a result, an estimate of the tourism pyramid in
Mexico is reached, finding a large segment of the population outside the tourist dynamics. Some ways are proposed to promote greater inclusion through the revitalization of structural relationships, as a mechanism to promote social tourism from demand and solidarity tourism from supply, rather than through market penetration strategies. It is based that the largest proportion of the potential internal market is at the base of the pyramid, so only with the improvement of the economic bases that make consumption possible can a strong internal tourist market be achieved.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aparicio, C. (2021). La turistificación como fenómeno de la Economía Colaborativa en Playa del Carmen, Quintana Roo [Tesis de Maestría en Desarrollo Económico y Cooperación Internacional, Facultad de Economía]. Centro de Estudios de Desarrollo Económico y Social. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. Repositorio institucional.

Bastidas, O. (2004). Aportes a la conceptualización de la Economía Social y a la Economía Solidaria. En I Congreso de investigación del sector solidario. Dansocial. Universidad Javeriana.

Cañada, E., Gascón, J. y Milano, C. (Eds.). (2023). Turismo popular: propuestas y debates (2a Edición). Alba Sud Editorial, Colección Informes en Contraste No. 8. https://www.albasud.org/publ/docs/120.pdf

Centro Internacional de Investigación en Economía Social y Solidaria de la Universidad Iberoamericana (CIIESS). (2022). Inicio [Sitio web]. https://ciiess.ibero.mx/

Centro de Estudios Superiores de Turismo (Cestur), Universidad Autónoma Metropolitana (UAM). (s.f.). Estudio de viabilidad de turismo social en México. http://tinyurl.com/2p8ybnh5

Clemente, J. S., Bote, M. D. y Sánchez P. V. (2018). El turismo social accesible como nuevo modelo turístico. Cuadernos de Turismo, (41), 139-159. http://dx.doi.org/10.6018/turismo.41.326981

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). (2015). Panorama Social de América Latina 2015. https://www.cepal.org/es/publicaciones/39965-panorama-social-america-latina-2015

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). (2021). Panorama Social de América Latina, 2020. (LC/PUB.2021/2-P/Rev.1).

Congreso de la Unión. (2022). Decreto por el que se reforman los artículos 76 y 78 de la Ley Federal del Trabajo, en materia de vacaciones. Diario Oficial de la Federación 27/12/2022.

Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social (Coneval). (2021). Resultados de pobreza en México 2020 a nivel nacional y por entidades federativas. https://www.coneval.org.mx/Medicion/Paginas/PobrezaInicio.aspx

Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social (Coneval). (2023). El Coneval presenta información referente a la pobreza laboral al tercer trimestre de 2022. https://www.coneval.org.mx/Medicion/Paginas/ITLP-IS_resultados_a_nivel_nacional.aspx

Corona, K. (2022, 29 de julio). En México solamente el 30% de los hogares puede destinar recursos para hacer turismo. Índigo. http://tinyurl.com/y6auafr5

Datatur. (2022). Compendio Estadístico 2022. https://www.datatur.sectur.gob.mx/SitePages/ActividadHotelera.aspx

David, F. R. (2013). Conceptos de administración estratégica. Pearson Educación.

Díaz, J. A. y Frutos, Á. (2003). La dimensión socioestructural del turismo. En A. Rubio Gil (Coord.), Sociología del Turismo. Ariel Turismo.

Enriquez Savignac, J. A. (10/7/2006). Conferencia impartida en julio de 2006 en la Universidad del Caribe. Consulta de grabación el 1 de agosto de 2016.

Figuerola Palomo, M. (1985). Teoría Económica del Turismo. Alianza editores.

Figuerola Palomo, M. (2015). Turismo en España 2014, Magnitudes económicas. En A. García Sánchez (Coord.), 20 Años de la Actividad Turística en España. AECIT.

Gómez, V. (2020, 11 de diciembre). ISTO, un turismo para todos, solidario, sostenible. En E. Cañada (Coord.), Retos y desafíos del turismo social ante un mundo incierto [Youtube]. https://www.youtube.com/watch?v=YFMvhzFyYDg

Guzmán, E., De la Garza, M., Rebollar, S., Hernández, J. y García J. (2011). Factores determinantes de la demanda internacional de México. Revista Globalización, Competitividad y Gobernabilidad, 5(3), 30-49.

Hall, M. (2005). El turismo como ciencia de la movilidad. Editorial síntesis, Colección Gestión Turística.

Instituto Nacional de Economía Social en México (INAES). (2022). Inicio [Sitio web]. https://www.gob.mx/inaes#1820

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2016). Producto Interno Bruto (PIB) – Trimestral. http://www.inegi.org.mx/est/contenidos/proyectos/cn/pibt/

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2020). Cuenta Satélite del Turismo de México 2019 Principales resultados. https://www.datatur.sectur.gob.mx/Documentos%20compartidos/CSTM

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2021). Censo de Población y Vivienda 2020 (Censo 2021). https://www.inegi.org.mx/programas/ccpv/2020/#Publicaciones

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2023). Estimación Oportuna del PIB trimestral. https://www.inegi.org.mx/temas/pibo/

Instituto Mexicano del Seguro Social (IMSS). (2016). Centros vacacionales IMSS. http://centrosvacacionales.imss.gob.mx/Index.html

Instituto de Seguridad y Servicios Sociales de los Trabajadores del Estado (Issste) (2016). Sistema de Agencias Turísticas del ISSSTE (Turissste). http://www.gob.mx/turissste

Instituto de Mayores y Servicios Sociales (Imserso). (2016). Programa de Turismo del Imserso. http://www.imserso.es/imserso_01/envejecimiento_activo/vacaciones/index.htm

Jaime, M. (2022). Programa de preventa turística “PreViaje”: Diagnóstico de la comunicación realizada por el Gobierno Nacional durante el período 2020-2021, en base a las percepciones de las generaciones X e Y. [Tesis para obtener el grado de Licenciatura en Turismo. Facultad de Ciencias Económicas]. Universidad Nacional de La Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/146013

Jiménez, J. P. (Editor) (2015). Desigualdad, concentración del ingreso y tributación sobre las altas rentas en América Latina. CEPAL.

Jiménez, A. (1993). Turismo, Estructura y Desarrollo. McGraw Hill.

Kotler, P. (2008). Dirección de mercadotecnia (8a Edición). Prentice Hall.

Mallett, W. J. (2001, 28 de junio a 1 de julio). Long distance travel by low-income households [ponencia]. En Personal Travel: the long and short of it, Conference Proceedings. Oficina de estadística del transporte. https://onlinepubs.trb.org/onlinepubs/circulars/ec026/04_mallet.pdf

Ministerio de Turismo y Deportes de Argentina (MTD). (s.f). PreViaje [Sitio web]. https://previaje.gob.ar/

Minnaert, L., Maitland, R. y Miller, G. (2011). What is social tourism? Current Issues in Tourism, 14(5), 403-415. https://doi.org/10.1080/13683500.2011.568051

Ministerio de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana (MITMA). (2023, 1 de junio). MITMA pública las condiciones para que los jóvenes viajen este verano con rebajas de hasta un 90% en los billetes de autobús y tren. https://www.mitma.gob.es/el-ministerio/sala-de-prensa/noticias/jue-01062023-1434

Mochón, F. (2004). Economía y Turismo. McGraw Hill.

Moncada Jiménez, P., Sosa Ferreira, P., Martínez, C., Beltrán Pérez, M. y Domínguez Estrada, J. F. (2015). El caso de Cancún a los 20 años de la Carta de Turismo Sostenible de Lanzarote de 1995: Visión de los actores clave. PASOS, Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 13(6) [número especial], 1463-1476. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2015.13.102

Muñiz, D. (2001) La política de turismo social. Consejería de Turismo y Deporte. Análisis del Turismo 8. Junta de Andalucía. https://www.entornoturistico.com/wp-content/uploads/2018/04/La-Politica-del-Turismo-Social.pdf

Naranjo, M. R. y Martínez, M. A. (2022) Reflexiones teóricas sobre la demanda turística global: incidencia en la gestión y comercialización turística. Revista de Ciencias Sociales, XXVIII(5) [número especial], 359-375. https://www.redalyc.org/journal/280/28071845029/28071845029.pdf

Organización de las Naciones Unidas (ONU). (2015). Declaraciones de Alicia Bárcenas La desigualdad sigue siendo el principal problema de América Latina [Entrevista]. En Foro Económico Mundial, Radio ONU. http://tinyurl.com/44bnbvwd

Organización Mundial del Turismo (OMT). (1995). Technical Manual No. 3 Collection of Domestic Tourism Statistics.

Organización Mundial del Turismo (OMT). (1999). Código Ético Mundial para el Turismo.

Organización Mundial del Turismo (OMT). (2013). El turismo como inductor del desarrollo, de la inclusión social y de la integración regional, Conferencia internacional en turismo, Fortaleza (Brasil), 28 y 29 de noviembre de 2011. Informe de la conferencia. https://www.e-unwto.org/doi/book/10.18111/9789284415199

Organización Mundial del Turismo (OMT). (2016). UNWTO Tourism Highlights 2016.

Organización Mundial del Turismo (OMT). (2020). UNWTO World Tourism Barometer Volume 4, July, 2020.

Organización de las Naciones Unidas (ONU). (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos. http://www.un.org/es/documents/udhr/index_print.shtml

Organización de las Naciones Unidas (ONU). (2016). Objetivos de Desarrollo Sostenible. http://www.un.org/sustainabledevelopment/es/poverty/

Organización de las Naciones Unidas (ONU) y Organización Mundial de Turismo (OMT). (2008). Recomendaciones internacionales para estadísticas de turismo 2008. https://www.e-unwto.org/doi/book/10.18111/9789213612385

Organización Internacional del Turismo Social (OITS). (2016). Definiciones. http://www.oits-isto.org/oits/public/section.jsf?id=39

Quintana, R., García, A., Figuerola, M., Chirivella, M., Lima, D. y Figueras, M. A. (2005). Efectos y futuro del turismo en la economía cubana. Instituto Nacional de Investigaciones Económicas.

Radio y Televisión Española (RTVE). (2013). De 1 a 5 estrellas Los viajes del IMSERSO llenan hoteles en Benidorm. Programa Comando Actualidad, RTVE.

Salas Oraá, M. (2016). Italia regalará 500 euros a los jóvenes para gastar en cultura. Periódico El País. http://tinyurl.com/7wy5ky9u

Samuelson, P., Nordhaus, W. D., Dieck, L. y Salazar, J. L. (2002). Macroeconomía con aplicaciones a México (16a Edición). McGraw Hill.

Sánchez, F. y Cruz, J. (2016). Determinantes económicos de los flujos de viajeros a México. Revista de Análisis Económico, RAE, 31(25). http://dx.doi.org/10.4067/S0718-88702016000200001

Scheyvens, R. (2011). Tourism and Poverty. Routledge.

Scheyvens, R. (2007) Exploring the Tourism-Poverty Nexus. Current Issues in Tourism, 10(2-3), 231-254. http://dx.doi.org/10.2167/cit318.0.

Schenkel, É. (2013). El turismo social como política estatal en Sudamérica. PASOS, Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 11(1), 173-183. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4103234

Schenkel, É. (2017). Política turística y turismo social. Una perspectiva Latinoamericana. CLACSO-CICCUS.

Schenkel, É. (2018). Turismo social y turismo receptivo. Dinámicas competitivas y cooperativas a partir de la Nueva Ley de Turismo en Argentina. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 18(35), 39-52. https://www.redalyc.org/jatsRepo/1002/100259217003/index.html

Secretaría de Turismo (Sectur). (2014). Estudio sobre las necesidades de oferta turística para la población de clase media del turismo doméstico en México.

Secretaría de Turismo (Sectur). (2016a). Alcanza cifras récord Tianguis Turístico 2016: Sectur. https://www.gob.mx/sectur/articulos/alcanza-cifras-record-tianguis-turistico-2016-sectur-29893?idiom=es

Secretaría de Turismo (Sectur). (2016b). Resultados de la Actividad Turística México, 2015. http://www.datatur.sectur.gob.mx/RAT/RAT-2015-12(ES).pdf

Secretaría de Turismo de México (Sectur). (2020a). Programa Sectorial de Turismo 2020 2024. Diario Oficial de la Federación (DOF): 03/.7/2020.

Secretaría de Turismo (Sectur). (2020b). Resultados de la Actividad Turística México, 2019. https://datatur.sectur.gob.mx/RAT/RAT-2019-12(ES).pdf

Wanhill, S. (2011). What tourism economists do. Their contribution to understanding tourism. Estudios de Economía Aplicada, 29(3), 679-692. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3838972

Published

2023-11-30

How to Cite

Moncada Jiménez, P., & Martínez, C. I. (2023). Tourism for everyone? Obstacles and possibilities of the Mexico’s domestic market. Dimensiones turísticas, 7, 1-27. https://doi.org/10.47557/OCRU3754

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.